odszkodowanie za opóźniony lot

Odszkodowanie za opóźniony lot – kiedy można się o nie starać?

Jeżeli często podróżujesz samolotem, powinieneś liczyć się z wystąpieniem awaryjnej sytuacji, podczas której dochodzi do opóźnienia lotu. Złe warunki pogodowe, intensywne nasilenie ruchu lotniczego lub problemy z zaopatrzeniem w paliwo mogą przysporzyć dodatkowego stresu. Za stracony czas możesz uzyskać pieniężną rekompensatę, przeczytaj kiedy możesz starać się o odszkodowanie za opóźniony lot.

Opóźniony lot – jakie przyczyny?

Podróż samolotem zawsze wiąże się z ryzykiem spędzenia dodatkowych godzin w oczekiwaniu na opóźniony lot. Wśród najczęściej występujących przyczyn spóźnienia można wymienić, przede wszystkim:

  • okoliczności w ramach linii lotniczej jak konieczność konserwacji, załadunku, czy zaopatrzenia w paliwo
  • zdarzenia stojące po stronie krajowego systemu lotniczego jak ćwiczenia lotnicze lub kontrola lotnicza
  • opóźnienie poprzedniego lotu, które automatycznie powoduje późniejszy start Twojego samolotu
  • prognozowane lub niespodziewane niekorzystne warunki atmosferyczne jak burza, tornado
  • względy bezpieczeństwa w tym. m.in. alarm bombowy na lotnisku lub pokładzie samolotu, konieczność poddania kontroli pozostawionego bez opieki bagażu
  • konieczność przelotu nad obszarami niestabilnymi politycznie lub objętymi wojną

Kiedy można się starać o odszkodowanie za opóźniony lot?

Przepisy Rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ujednolicają zasady ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot w sytuacji, w której:

  • Twój lot obsługuje przewoźnik zarejestrowany w UE, a lotnisko startu lub lądowania mieści się na terenie Unii.
  • Przewoźnik obsługujący Twój lot nie jest zarejestrowany w Unii Europejskiej, jednak lotnisko startu startu samolotu, którym podróżujesz znajduje się na terenie państwa wchodzącego w skład UE.

Pieniądze w ramach rekompensaty za opóźniony lot możesz uzyskać w sytuacji, w której przyczyna spóźnienia znajduje się w zakresie odpowiedzialności Twojego przewoźnika. Warunkiem ubiegania się o odszkodowanie jest opóźnienie samolotu co najmniej o 3 godziny od zaplanowanej godziny lądowania. Jeśli Twój lot jest opóźniony powyżej 5 godzin, masz prawo do zwrotu kosztów biletu, jednak jeśli zdecydujesz się na taką opcję, tracisz prawo do odszkodowania.

Odpowiedzialność odszkodowawcza za opóźniony lot – wyłączenia

Pamiętaj, że nie każda sytuacja, w której zmuszony zostałeś do oczekiwania na spóźniony samolot uprawnia Cię do odszkodowania. Odszkodowanie nie należy Ci się, jeśli występują nadzwyczajne okoliczności opóźnienia samolotu, których Twój przewoźnik nie był w stanie uniknąć pomimo dochowania wszelkiej staranności i podjęcia racjonalnych środków. Nadzwyczajne okoliczności to m.in.:

  • uszkodzenie samolotu przez czynniki meteorologiczne lub wskutek tzw. bird strike (zderzenie samolotu z ptakiem)
  • uprowadzenie samolotu, lądowanie awaryjne z powodu konieczności opuszczenia pokładu przez pasażera stwarzającego zagrożenie,
    jeśli podróż nie jest zalecana z powodu bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top