Jeżeli często podróżujesz samolotem, powinieneś liczyć się z wystąpieniem awaryjnej sytuacji, podczas której dochodzi do opóźnienia lotu. Złe warunki pogodowe, intensywne nasilenie ruchu lotniczego lub problemy z zaopatrzeniem w paliwo mogą przysporzyć dodatkowego stresu. Za stracony czas możesz uzyskać pieniężną rekompensatę, przeczytaj kiedy możesz starać się o odszkodowanie za opóźniony lot.
- Opóźniony lot – jakie przyczyny?
- Kiedy można się starać o odszkodowanie za opóźniony lot?
- Odpowiedzialność odszkodowawcza za opóźniony lot – wyłączenia
Opóźniony lot – jakie przyczyny?
Podróż samolotem zawsze wiąże się z ryzykiem spędzenia dodatkowych godzin w oczekiwaniu na opóźniony lot. Wśród najczęściej występujących przyczyn spóźnienia można wymienić, przede wszystkim:
- okoliczności w ramach linii lotniczej jak konieczność konserwacji, załadunku, czy zaopatrzenia w paliwo
- zdarzenia stojące po stronie krajowego systemu lotniczego jak ćwiczenia lotnicze lub kontrola lotnicza
- opóźnienie poprzedniego lotu, które automatycznie powoduje późniejszy start Twojego samolotu
- prognozowane lub niespodziewane niekorzystne warunki atmosferyczne jak burza, tornado
- względy bezpieczeństwa w tym. m.in. alarm bombowy na lotnisku lub pokładzie samolotu, konieczność poddania kontroli pozostawionego bez opieki bagażu
- konieczność przelotu nad obszarami niestabilnymi politycznie lub objętymi wojną
Kiedy można się starać o odszkodowanie za opóźniony lot?
Przepisy Rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ujednolicają zasady ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot w sytuacji, w której:
- Twój lot obsługuje przewoźnik zarejestrowany w UE, a lotnisko startu lub lądowania mieści się na terenie Unii.
- Przewoźnik obsługujący Twój lot nie jest zarejestrowany w Unii Europejskiej, jednak lotnisko startu startu samolotu, którym podróżujesz znajduje się na terenie państwa wchodzącego w skład UE.
Pieniądze w ramach rekompensaty za opóźniony lot możesz uzyskać w sytuacji, w której przyczyna spóźnienia znajduje się w zakresie odpowiedzialności Twojego przewoźnika. Warunkiem ubiegania się o odszkodowanie jest opóźnienie samolotu co najmniej o 3 godziny od zaplanowanej godziny lądowania. Jeśli Twój lot jest opóźniony powyżej 5 godzin, masz prawo do zwrotu kosztów biletu, jednak jeśli zdecydujesz się na taką opcję, tracisz prawo do odszkodowania.
Odpowiedzialność odszkodowawcza za opóźniony lot – wyłączenia
Pamiętaj, że nie każda sytuacja, w której zmuszony zostałeś do oczekiwania na spóźniony samolot uprawnia Cię do odszkodowania. Odszkodowanie nie należy Ci się, jeśli występują nadzwyczajne okoliczności opóźnienia samolotu, których Twój przewoźnik nie był w stanie uniknąć pomimo dochowania wszelkiej staranności i podjęcia racjonalnych środków. Nadzwyczajne okoliczności to m.in.:
- uszkodzenie samolotu przez czynniki meteorologiczne lub wskutek tzw. bird strike (zderzenie samolotu z ptakiem)
- uprowadzenie samolotu, lądowanie awaryjne z powodu konieczności opuszczenia pokładu przez pasażera stwarzającego zagrożenie,
jeśli podróż nie jest zalecana z powodu bezpieczeństwa.